اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

شروع انجمن اندیشه من - اندیشه تو

به نام خدا 

سلام  

چند روزی به پایان سال 89 بیشتر نمانده بود که مطلع شدیم "فراز بهزادی" خورموج است و قصد دارد در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج کارگاه شعر برگزار کند. بی درنگ دست به کار شدیم از اخذ مجوز گرفته تا هماهنگی با دوستان شاعر و ... 

بالاخره، این کارگاه شعر با نام  "مولفه های شعر امروز"  زیر نظر  فراز بهزادی و با 11 هنرجو آغاز شد. 

2جلسه برگزار شد. اگرچه موضوع اصلی شعر بود و فراز وقت اصلی کارگاه را به موضوعاتی چون ((زبان، فرم، ساختار و ...)) اختصاص می داد اما به حاشیه هم بی اعتنا نبود. به عبارت دیگر، از انجا که فراز بهزادی پیرو اندیشه ای است که بنیانش بر پایه ی از بین رفتن خطوط تفکیک کننده ی حوزه های مختلف علوم انسانی ست، در خلال مباحث مربوط به شعر و نقد ادبی پای بحث های جامعه شناسی، روان شناسی، دموکراسی خواهی و ... نیز به میان می کشید و ضمن معرفی منابعی برای اطلاعات بیشتر، آن مباحث را به عنوان مبانی نظری موضوعات مورد نظر ، هنرمندانه و موشکافانه به دردهای ملموس جامعه گره زد و از این طریق کلام نافذش را برای همه - حتی انان که از منظر دانش و اگاهی در ابتدای راه بودند- جذاب می کرد و هر جلسه گاه تا 3 ساعت طول می کشید و ... 

و خلاصه این جذبه از یکسو و آگاهی بر اینکه فراز بهزادی تا پایان تعطیلات از اینجا خواهد رفت از سوی دیگر، باعث شد که در اکثر روزهای عید، قید دید و بازدید و خلاصه رسم و رسومات را بزنیم و 5 جلسه ی دیگر را هم تا 13 فروردین برگزار کنیم... 

باری ، طبق توضیحات فوق مباحث مطرح شده در این کارگاه را می توان به 2 دسته تقسیم کرد: 

الف- مباحثی که با طور مستقیم به شعر و نقد ادبی مربوط میشد و فعالیت اصلی کارگاه بود. (که در پست بعدی فهرست شده است) 

ب- مباحثی که ارتباطشان با ادبیات مستقیم نبود. 

 

مطرح شدن این مباحث در کلاس و تسلط فراز بهزادی بر آنها و این روش او که از متکلم وحده بودن می گریخت و سعی می کرد همه را به نوعی وارد بحث کند، فراز و ما را به یک ایده کشاند که تکوین این ایده موجب شکل گیری هسته ی اولیه ی جلسه ای با محوریت "بحث آزاد" شد. 

البته هدف های دراز مدت و برنامه هایی که در این مدت کوتاه و در چند جلسه ای میان اعضای موسس این هسته، ترسیم شد بسیار فراتر از تشکیل جلسه ای برای بحث ازاد است اما این جلسه به دلایلی که توضیح داده خواهد شد میتواند نقشی محوری را در این میان ایفا کند و از طرفی امکان عملی تشکیل آن در کوتاه مدت ضریب اطمینان بیشتری نسبت به بقیه برنامه ها داشت و دارد. 

با این امید که به یاری دستان پر توان شما و همه ی کسانی که آستین تلاش و استقامت و آگاهی و آگاهی رسانی بالا زده اند و نیز شخص فراز بهزادی ، این اهداف و برنامه ها در دراز مدت و میان مدت عملی شود، به تشریح و تبیین جلسه ی "بحث آزاد"  -که قرار است از این به بعد هر 2 هفته یکبار برگزار شود می پردازیم: 

این تبیین و تشریح در واقع توضیحاتی ست که در برنامه ای موسوم به "جلسه ی توجیهی برای بحث آزاد" در تاریخ 15/1/1390 توسط فراز بهزادی داده شد: 

همانطور که گفته شد این جلسه هر 2 هفته یکبار تشکیل می شود و موضوع هر جلسه در جلسه ی قبل از آن به همراه نام سخنران اصلی آن مشخص خواهد شد. در این 2 هفته کسی که به عنوان سخنران  انتخاب شده روی موضوع مورد نظر کار می کند و دیگران هم نیم نگاهی - در حد وسع- به آن دارند. 20 تا 40 دقیقه اول هر جلسه به بحث سخنران اصلی اختصاص دارد و پس از آن همان بحث به صورت جمعی و یا "پرسش و پاسخ" دنبال خواهد شد. بدیهی است که در انتهای جلسه موضوع و سخنران جلسه بعد مشخص شده و به اطلاع همه خواهد رسید. 

دایره ی موضوعاتی که می توان جلسات را به آنها اختصاص داد به وسعت دایره علوم انسانی و هنر خواهد بود. به عبارت دیگر این موضوعها می توانند پیرامون حوزه های مختلفی چون جامعه شناسی، ادبیات،فلسفه، ادبیات نمایشی، موسیقی،تئاتر، سینما، دین پژوهشی، شعر و ... باشد. 

اگرچه بحث پیرامون اهداف اصلی این هسته -که همانطور که گفته شد جلسه بحث آزاد در آن نقشی محوری دارد- نیازمند مجالی بیشتر بوده و در آینده به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد اما اگر بخواهیم تمام آن اهداف را در 2 کلمه خلاصه کرده و اینجا بگذاریم، باید گفت: آگاهی و آگاهی رسانی. 

ضمنا دوستانی که به هر دلیل نتوانسته اند در جلسه ای شرکت کنند می توانند نظر خود را پیرامون مباحث مطرح شده ، از طریق comment عنوان کنند و البته دریچه ی این اظهار نظر برای همه و با هر اندیشه و عقیده ای باز است.

امیدواریم که مارا از بالاترین و بزرگترین هدیه (انتقاد) محروم نفرمائید

نظرات 6 + ارسال نظر
ناشناس چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 17:39

سلام
جالبه که یه همچین مجموعه ای جمع شدن اما به نظرتوون فایده ای هم داره؟
؟
؟
؟
؟
؟
تو جامعه امروز

تارا حیدری پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 15:45

ما امیدواریم!
و با کمک هم حتما میتونیم!

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 22:07

درود بر فراز بهزادی.عزیز.منم بادشاه .شبه مدرن.من نمی دو نم دنبال چی هستین/
ولی دوسته من سا لها قبل من خودم خودم را در دنیای کوجک شما به خاک سبردم.حا لا نیامدم دردهای به ارزو نرسیده را به قربا نی خدا یگان اهانت ببرم.بل کور سوی تقدیر گول خورده را شاید در ماه کنار تو خاک کنم.ولی نقشه هر منتقه خود ان منتقه نیست. ؟شاید روزی کسی رد بای که در زیر باران مرد نشانی اش را به شرا فت انسانی بدهد.

رضا طاهری چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 19:05 http://www.rezataheri.ir/

بسیار به جا و عالی... با حضور دوستان شاعر و اندیشمند...
شما را در لیست دوستانم قرار داده ام و مطالبتان را خواهم خواند...

محمدرضا پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 17:42

زهرا جان مرسی از وبلاگ خوشملت

جلال جمعه 21 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:50 http://adolf2011.blogfa.com/

سلام
عالی موفق باشید اما من را لینک کن
یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد