اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری

یک چند به کودکی به استاد شدیم /یک چند به استادی خود شاد شدیم 

پایان سخن شنو که ما را چه رسید /از خاک در آمدیم و بر باد شدیم 

  

۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری

گرامی باد  

 

نام اصلی

غیاث‌الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری

تولد

۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی،
۱۸ مه ۱۰۴۸ میلادی
نیشابور

مرگ

۵۱۰ خورشیدی،
۱۱۳۱ میلادی
نیشابور

در زمان حکومت

دوره سلجوقی، سلطان سنجر، ملک‌شاه سلجوقی

اتفاقات مهم

سقوط دولت آل بویه، قیام دولتِ سلجوقی، جنگ‌های صلیبی، ظهور باطنیان

نام(های)
دیگر

خیامی، خیام نیشابوری، خیامی النیسابوری[۱]

لقب

حکیم، حجة‌الحق، امام عصر، جانشین ابن‌سینا

کتاب‌ها

رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس، رسالهٔ مشکلات الحساب (مسائلی در حساب)، القول علی اجناس التی بالاربعاء(موسیقی)

مقاله‌ها

رساله در جبر

دیوان اشعار

رباعیات خیام

شاگرد

ابن سینا، امام موفق نیشابوری

علت شهرت

تدوین تقویم جلالی، رباعیات، استاد بی‌بدیلِ فلسفه طبیعی (مادی) ریاضیات، منطق و متافیزیک، مثلث خیام-پاسکال، چهارضلعی خیام-ساکری

تأثیرگذاشته بر

صادق هدایت بر این باور است که حافظ از تشبیهات خیام بسیار استفاده کرده‌است.

 

منبع:http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%8A%D8%A7%D9%85

اطلاعیه ی چهارمین جلسه ی انجمن اندیشه من- اندیشه تو

از تولد انجمن " اندیشه ی تو- اندیشه ی من" زمان زیادی نمی گذرد، اما در همین زمان کوتاه توانسته – دست کم- بذر امید به امکان فعالیت را در دل یاس دوستان بکارد.

یکی از شعار ها و اهداف اصلی انجمن " اندیشه ی من- اندیشه ی من" پرداختن به ضرورت " نقد و نقد پذیری" است. از آنجا که این ضرورت جز با تآکید بر مفهوم " خود انتقادی" جلوه ای عملی نمی یابد، بر آن شدیم تا هر چند جلسه یک بار، به نقد و بررسی کارنامه ی خود در یک بازه ی زمانی مشخص و از چشم انداز اعضاء ، شرکت کنندگان، مستمعین و ... بپردازیم.

نظر به موارد فوق، جلسه ی این هفته ی انجمن " اندیشه ی من- اندیشه ی تو" به نقد و بررسی جلسات تشکیل شده می پردازد که میوه ی این نقد و بررسی، قطعا برنامه ریزی بهتر برای جلسات آتی، هماهنگی بیشتر میان اعضاء و میل گفتمان حاکم بر جلسات به سمت منویات اکثریت خواهد بود.

اینک نوید ما به دوستان این است که چهارمین جلسه ی انجمن " اندیشه ی من- اندیشه ی تو" ، پنجشنبه ی این هفته، ۲۹/۲/۹۰، ساعت ۱۸، ضمن پرداختن به موضوعات فوق، با توجه با بازگشت و حضور فراز بهزادی، کیفیت شروعی مجدد را برای انجمن خواهد داشت و امیدواریم و مطمئنا شاهد بهبود روند دستیابی به اهداف جلسات خواهیم بود.

منتظر حضور پویا و پر بار تک تک دوستان هستیم.

۲۵اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

                          بسی رنج بردم در این سال سی                    
                                                    عجم زنده کردم بدین پارسی
                              پی افکندم از نظم کاخی بلند          
                                                    که از باد و باران نیابد گزند

    ۲۵اردیبهشت، روز بزرگداشت  حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد    

زاد روز:  ۳۱۹ خورشیدی 

           ۳۲۹ هجری قمری 

           توس- خراسان  

در گذشت: بیش از ۳۹۷ خورشیدی 

              ۴۱۱ هجری قمری 

                    توس 

آرامگاه: توس- خراسان 

محل زندگی:  توس-تابران 

ملیت: ایرانی 

نام های دیگر: فردوسی 

پیشه:شاعر 

سبک:خراسانی 

لقب: حکیم توس- حکیم سخن 

دوره: فرمانروایی غزنویان 

مذهب: شیعه 

آثار: شاهنامه  

گفتاورد: به نام خداوند جان و خرد    کزین برتر اندیشه بر نگذرد 

بر گرفته از سایت  http://fa.wikipedia.org   

 لینک مستقیم حکیم ابولقاسم فردوسی 

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%B3%DB%8C

سبک های دلبستگی

گزارش سومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو"  

 نوشته شده توسط: تارا حیدری 

 " سبک های دلبستگی"   

این جلسه که دومین جلسه ی غیبت فراز بهزادی در جلسات انجمن بود، در حالی برگزار شد که تقلیل تعداد شرکت کنندگان به شدت به چشم می خورد.  که کاهش افراد شرکت کننده میتواند به این دلیل و یا دلایلی از قبیل اطلاع رسانی نامناسب، روز و ساعت نامناسب و یا ... باشد.

البته امیدواریم با بازگشت فراز بهزادی در جلسات آتی و نیز همکاری، همفکری و تلاش اعضاء و شرکت کنندگان، شاهد پربار تر شدن هرچه بیشتر جلسات انجمن باشیم.

ارائه توسط: ابراهیم شاکری

  بیوگرافی مختصر ابراهیم شاکری

 نویسنده، کارگردان و دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علوم و تحقیقات استان فارس  

کتاب "ماه مچاله بر پیشانی برکه" شامل آثار سپید او به چاپ رسیده است. متولد و بزرگ شده ی روستای حمویی بوده و هم اکنون ساکن شهر خورموج می باشد.

 

خلاصه ای از مباحث جلسه:

همه ی روانکاوها معتقدند که ریشه ی رفتار های امروز ما در گذشته است و ضمیر ناهشیار ما را به شدت کنترل می کند.

فروید در این زمینه می گوید:

سه ضربه ی اساسی بر ذهن بشریت وارد شده است که تصور بشر را از خود عوض نموده است:

    1-  کشف کوپرنیک: زمین مرکز جهان نیست!

    2-  کشف داروین: انسان هیچ تفاوتی با دیگر حیوانات ندارد و فقط تکامل یافته تر است!

    3-  کشف من ( فروید) : ضمیر ناهشیار!

بر اساس نظریات فروید، دانسته های انسان مانند کوه یخ است. قسمتی که می بینیم، ضمیر هشیار است. قسمتی که نمی بینیم و بسیار عظیم است، ضمیر ناهشیار، و قسمت میانی، ضمیر نیمه هوشیار است.

و اما جان بالبی، نظریه پرداز نظریه ی " سبک های دلبستگی" ، بر اساس آزمایشات متعدد، به این نتیجه رسید که انسانها تا 6 ماهگی هیچ دلبستگی ای ندارند. آنها هیچ تمایزی بین خود و جهان نمی بینند و در لحظه زندگی می کنند.ولی 6 ماهگی تا 3 سالگی، زیر بنای شکل گیری دلبستگی و انواع آن در وجود ماست.

به گفته ی جان بالبی رفتار های متفاوت مادران ( نماد های دلبستگی) دلبستگی های متفاوتی را در کودکان ایجاد می کند:

- مادران حامی، ملایم و پاسخگو    نتیجه: دلبستگی نوع B

- مادران مضطرب و پرخاشگر         نتیجه: دلبستگی نوع C

- مادران بیش از حد خونسرد        نتیجه: دلبستگی نوع A

و اما رفتار های ناشی از سبک های مختلف دلبستگی:

A) دلبستگی نا ایمن اجتنابی: بی تفاوتی نسبت به اطرافیان

B) دلبستگی ایمن: احساس نیاز به حمایت شدن و حمایت کردن

C) دلبستگی نا ایمن دو سوگرا: وابستگی شدید و پرخاشگری

همه ی این دلبستگی ها تا سه سالگی در ضمیر ناهشیار ما شکل می گیرد و آن ها را تا آخر عمر با خود داریم. پس از آن حتی اتفاقات بزرگ نیز به ندرت انواع سبک های دلبستگی را در ما تغییر می دهند. و تنها از طریق درمان های روانکاوی می توان اختلال در دلبستگی را درمان کرد. به همین دلیل باید جهان کودکان لااقل تا سه سالگی بسیار امن و آرام باشد. 

بهترین نوع دلبستگی، دلبستگی ایمن است و تنها روابط B-B روابط سالم و پایداری هستند.

منابع:  

 - نظریه دلبستگی- جان بالبی- انتشارات دانژه 

 - رشد انسان- فلیپ رایس- ترجمه ی مهشید فروغان 

 - روانشناسی کودک- جان بالبی- ترجمه ی حسین ثقفیان 

 - نظریه ی دلبستگی- ترجمه ی مهین دخت سیفی(چاپ نشده)

شعر به مناسبت ۱۰ اردیبهشت به مناسبت خلیج فارس

 شعری از تارا حیدری:  

 

میخواهم نفت شوم

بسوزم بر تو

از حجامت رگ هایت

                بکشند    مرا

                             بمکند    قطره قطره ام را

                                          بسوزانند 

*

از تو    بر تو

  بسوزم

*

مد دست هایت

                    التماس کشیده ی موهایم بود

در تشنج موج هایت

                          خون و کف بودم

و بچه ماهی هایت

                     که زیر سایه ی لوله های نفت

                                                        بزرگ می شدند

                                                                    تنگ ها

                                          دریا را

         از قلب من الهام می گرفتند

*

پیراهنت

آبی؟...آه!

سرخ بود و سیاه!

وقتی پیرمردان گرگور به دست

ماهیان نفت پوشیده را

                                در عزایشان

                                 می پختند

*

تکه تکه های من

                    بر دست موج هایت

                                            تشییع می شد

 با بوق بوق ناو هایی که                                           

                                                                                                            

                                زیبایی ات را می خراشیدند            

*

نظامی می شوم

خمسه خمسه می بارم

برای تو

*

می خواهم نفت شوم

                            سیاه سیاه سیاه

                                   دلم 

                                                    انباشته از ضجه ی بیوه های بندر

                                                       

*

بسوزم/ بسوزانندم/ بسوزانم

دنیا را

       از تو

*        

نشانی تو را

از شرجی و نم و دستمال نمدار گرفته ام

نشان به آن نشان

که گریه های تو

                      همیشه طعم نفت می دهد

و شوری آب های تو

                           چشم های ما را     وام گرفته است

*

با این همه اما

رقصان در ساحل

زنده    از گور مادرانشان برخواسته

           دخترکان با نمک    می پاشند     هنوز

*

می خواهم نفت شوم

                بسوزم

                دود شوم    اسپند ها را

                        ...

اطلاعیه ی سومین جلسه ی بحث آزاد

سومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو"  

 سه شنبه 13/2/90 ساعت 17:30 دقیقه در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار خواهد شد.

  موضوع: " سبک های دلبستگی"

 ارائه دهنده: ابراهیم شاکری 

 

بیوگرافی مختصر ابراهیم شاکری

نویسنده ،کارگردان و دانشجوی کارشناسی ارشد "روانشناسی بالینی" دانشگاه علوم و تحقیقات فارس 

کتاب "ماه مچاله بر پیشانی برکه" شامل آثار سپید او به چاپ رسیده است. 

متولد و بزرگ شده ی روستای حمویی بوده و هم اکنون ساکن شهر خورموج میباشد.

عرفان اسلامی

گزارش دومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو"  

 

نوشته شده توسط: تارا حیدری 

چهارشنبه 31/1/90 دومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو" با سخنرانی اصغر منصوری نسب در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد.  

در ابتدای جلسه ابراهیم شاکری ( دبیر جلسه) و تارا حیدری ( عضو کمیته ی مرکزی) در رابطه با نحوه ی تشکیل جلسات، وبلاگ انجمن، موضوعات جلسات، ارتباط میان اعضاء و ... صحبت نمودند. سپس اصغر منصوری نسب به ارائه کنفرانس خود در رابطه با " عرفان اسلامی" پرداخته و پس از آن به پرسش های حاضران پاسخ دادند.  

 

بیوگرافی مختصر اصغر منصوری نسب: 

محقق و مولوی شناس شهرستان دشتی (متولد روستای چاه حسین جمال ) و دارای مدارک لیسانس جغرافیا و فوق لیسانس "علوم سیاسی گرایش اندیشه"  بوده، در حال حاضر دبیر دبیرستان ها و استاد دانشگاه های خورموج می باشند.

 

خلاصه ای از مبحث جلسه: 

"عرفان اسلامی" 

 

در ادبیات فارسی " عرفان" یعنی شناخت ذوقی( بر مایه های درونی انسان) و مواجید درونی( دریافت های درونی). و این برعکس اندیشه ی غرب است که مبنای آن بیرونی است.

مراحل تحول درونی:

" توبه": یعنی به هر میل به اندازه ای بها داده شود که نهایتا در جهت سازگاری درونی قرار گیرد.( هیچ میلی حذف نمی شود).

    مراحل توبه: 

 الف)توبه ی قلبی: صادرات درونی انسان بیش از واردات باشد.

  ب)توبه ی زبانی: زبان صورت قلب است.

   ج)توبه ی چشمی: چشم دیده بان وجود آدمی است.

 

پس از این سه مرحله " بیداری" رخ می دهد. در این مرحله وجود متعلق به فرد نیست و متعلق به کل است.

پس از آن " طهارت" به وجود می آید. که طهارت شامل طهارت "جسمانی" و "روحانی" است. و مراتب روحانی طهارت نیز شامل "روحانی حداقلی" و "روحانی حداکثری" می باشد.

عبادت معمولی نوعی روحانی حداقلی است و در روحانی حداکثری انسان به " مقام" می رسد.یعنی ساکن شدن در جوار محبوب.

بعد از مقام مرحله ی " قال" است که عارف می تواند با خدا گفتگو داشته باشد.

پس از قال به " حال" می رسد که به زبان نیاز ندارد و هرچه می گوید از دل است.

دین دارای 3 لایه "شریعت" ، "طریقت" و"حقیقت" است که: شریعت بر جسم ما حاکم است، طریقت یک راه است که همگان نمی توانند وارد شود وامتیازات بلند بالایی می خواهد و  پس از آن حقیقت است که در این مرحله عارف محرم اسرار می شود.

از نظر عطار انسانی که به مقام حقیقت می رسد، هم " طیار" می شود، هم " سیار"!  

 

منابع:

-          -جستجوی تصوفهخ( زرین کوب)

-         - امر قدسی( نصر)

-         - تشیع و تصوف( صحافی)

-         - مصیبت نامه( عطار)

-         - منطق الطیر( عطار)

  -اشارات و تنبیهات( ابن سینا- ترجمه ی حسن زاده ی آملی)