X
تبلیغات
رایتل

اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

عرفان اسلامی

شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1390 09:54 نویسنده: اندیشه من-اندیشه تو نظرات: 16 نظر چاپ

گزارش دومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو"  

 

نوشته شده توسط: تارا حیدری 

چهارشنبه 31/1/90 دومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو" با سخنرانی اصغر منصوری نسب در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد.  

در ابتدای جلسه ابراهیم شاکری ( دبیر جلسه) و تارا حیدری ( عضو کمیته ی مرکزی) در رابطه با نحوه ی تشکیل جلسات، وبلاگ انجمن، موضوعات جلسات، ارتباط میان اعضاء و ... صحبت نمودند. سپس اصغر منصوری نسب به ارائه کنفرانس خود در رابطه با " عرفان اسلامی" پرداخته و پس از آن به پرسش های حاضران پاسخ دادند.  

 

بیوگرافی مختصر اصغر منصوری نسب: 

محقق و مولوی شناس شهرستان دشتی (متولد روستای چاه حسین جمال ) و دارای مدارک لیسانس جغرافیا و فوق لیسانس "علوم سیاسی گرایش اندیشه"  بوده، در حال حاضر دبیر دبیرستان ها و استاد دانشگاه های خورموج می باشند.

 

خلاصه ای از مبحث جلسه: 

"عرفان اسلامی" 

 

در ادبیات فارسی " عرفان" یعنی شناخت ذوقی( بر مایه های درونی انسان) و مواجید درونی( دریافت های درونی). و این برعکس اندیشه ی غرب است که مبنای آن بیرونی است.

مراحل تحول درونی:

" توبه": یعنی به هر میل به اندازه ای بها داده شود که نهایتا در جهت سازگاری درونی قرار گیرد.( هیچ میلی حذف نمی شود).

    مراحل توبه: 

 الف)توبه ی قلبی: صادرات درونی انسان بیش از واردات باشد.

  ب)توبه ی زبانی: زبان صورت قلب است.

   ج)توبه ی چشمی: چشم دیده بان وجود آدمی است.

 

پس از این سه مرحله " بیداری" رخ می دهد. در این مرحله وجود متعلق به فرد نیست و متعلق به کل است.

پس از آن " طهارت" به وجود می آید. که طهارت شامل طهارت "جسمانی" و "روحانی" است. و مراتب روحانی طهارت نیز شامل "روحانی حداقلی" و "روحانی حداکثری" می باشد.

عبادت معمولی نوعی روحانی حداقلی است و در روحانی حداکثری انسان به " مقام" می رسد.یعنی ساکن شدن در جوار محبوب.

بعد از مقام مرحله ی " قال" است که عارف می تواند با خدا گفتگو داشته باشد.

پس از قال به " حال" می رسد که به زبان نیاز ندارد و هرچه می گوید از دل است.

دین دارای 3 لایه "شریعت" ، "طریقت" و"حقیقت" است که: شریعت بر جسم ما حاکم است، طریقت یک راه است که همگان نمی توانند وارد شود وامتیازات بلند بالایی می خواهد و  پس از آن حقیقت است که در این مرحله عارف محرم اسرار می شود.

از نظر عطار انسانی که به مقام حقیقت می رسد، هم " طیار" می شود، هم " سیار"!  

 

منابع:

-          -جستجوی تصوفهخ( زرین کوب)

-         - امر قدسی( نصر)

-         - تشیع و تصوف( صحافی)

-         - مصیبت نامه( عطار)

-         - منطق الطیر( عطار)

  -اشارات و تنبیهات( ابن سینا- ترجمه ی حسن زاده ی آملی)