اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

سبک های دلبستگی

گزارش سومین جلسه ی بحث آزاد " اندیشه ی من- اندیشه ی تو"  

 نوشته شده توسط: تارا حیدری 

 " سبک های دلبستگی"   

این جلسه که دومین جلسه ی غیبت فراز بهزادی در جلسات انجمن بود، در حالی برگزار شد که تقلیل تعداد شرکت کنندگان به شدت به چشم می خورد.  که کاهش افراد شرکت کننده میتواند به این دلیل و یا دلایلی از قبیل اطلاع رسانی نامناسب، روز و ساعت نامناسب و یا ... باشد.

البته امیدواریم با بازگشت فراز بهزادی در جلسات آتی و نیز همکاری، همفکری و تلاش اعضاء و شرکت کنندگان، شاهد پربار تر شدن هرچه بیشتر جلسات انجمن باشیم.

ارائه توسط: ابراهیم شاکری

  بیوگرافی مختصر ابراهیم شاکری

 نویسنده، کارگردان و دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علوم و تحقیقات استان فارس  

کتاب "ماه مچاله بر پیشانی برکه" شامل آثار سپید او به چاپ رسیده است. متولد و بزرگ شده ی روستای حمویی بوده و هم اکنون ساکن شهر خورموج می باشد.

 

خلاصه ای از مباحث جلسه:

همه ی روانکاوها معتقدند که ریشه ی رفتار های امروز ما در گذشته است و ضمیر ناهشیار ما را به شدت کنترل می کند.

فروید در این زمینه می گوید:

سه ضربه ی اساسی بر ذهن بشریت وارد شده است که تصور بشر را از خود عوض نموده است:

    1-  کشف کوپرنیک: زمین مرکز جهان نیست!

    2-  کشف داروین: انسان هیچ تفاوتی با دیگر حیوانات ندارد و فقط تکامل یافته تر است!

    3-  کشف من ( فروید) : ضمیر ناهشیار!

بر اساس نظریات فروید، دانسته های انسان مانند کوه یخ است. قسمتی که می بینیم، ضمیر هشیار است. قسمتی که نمی بینیم و بسیار عظیم است، ضمیر ناهشیار، و قسمت میانی، ضمیر نیمه هوشیار است.

و اما جان بالبی، نظریه پرداز نظریه ی " سبک های دلبستگی" ، بر اساس آزمایشات متعدد، به این نتیجه رسید که انسانها تا 6 ماهگی هیچ دلبستگی ای ندارند. آنها هیچ تمایزی بین خود و جهان نمی بینند و در لحظه زندگی می کنند.ولی 6 ماهگی تا 3 سالگی، زیر بنای شکل گیری دلبستگی و انواع آن در وجود ماست.

به گفته ی جان بالبی رفتار های متفاوت مادران ( نماد های دلبستگی) دلبستگی های متفاوتی را در کودکان ایجاد می کند:

- مادران حامی، ملایم و پاسخگو    نتیجه: دلبستگی نوع B

- مادران مضطرب و پرخاشگر         نتیجه: دلبستگی نوع C

- مادران بیش از حد خونسرد        نتیجه: دلبستگی نوع A

و اما رفتار های ناشی از سبک های مختلف دلبستگی:

A) دلبستگی نا ایمن اجتنابی: بی تفاوتی نسبت به اطرافیان

B) دلبستگی ایمن: احساس نیاز به حمایت شدن و حمایت کردن

C) دلبستگی نا ایمن دو سوگرا: وابستگی شدید و پرخاشگری

همه ی این دلبستگی ها تا سه سالگی در ضمیر ناهشیار ما شکل می گیرد و آن ها را تا آخر عمر با خود داریم. پس از آن حتی اتفاقات بزرگ نیز به ندرت انواع سبک های دلبستگی را در ما تغییر می دهند. و تنها از طریق درمان های روانکاوی می توان اختلال در دلبستگی را درمان کرد. به همین دلیل باید جهان کودکان لااقل تا سه سالگی بسیار امن و آرام باشد. 

بهترین نوع دلبستگی، دلبستگی ایمن است و تنها روابط B-B روابط سالم و پایداری هستند.

منابع:  

 - نظریه دلبستگی- جان بالبی- انتشارات دانژه 

 - رشد انسان- فلیپ رایس- ترجمه ی مهشید فروغان 

 - روانشناسی کودک- جان بالبی- ترجمه ی حسین ثقفیان 

 - نظریه ی دلبستگی- ترجمه ی مهین دخت سیفی(چاپ نشده)

نظرات 11 + ارسال نظر
سیاستمدار پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:26 http://politician.blogfa.com

ســــــــــــــــــــــــــــلام
یه ســـــــــــــــــــوال داشــــــــــــــــــــــتم...
یــــــــــــــه سوال ســــــــــــــــــــــــــاده
کمکم کـــــــــــــــــــــــنین
این روزا گــــــــــــــــــــیجم کرده...
پیشاپیش ممنون...

ترنم پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 13:27

سلام
ما امیدورایم هر چه زودتر مشکلات جانبی انجمن برطرف شود و شاهد حضور افرادی که خالصانه در مسیر اندیشه و هنر قدم بر میدارند باشیم.
مبحث این جلسه اندیشه من - اندیشه تو بسیار پربار و حاوی اطلاعاتی بود که ذهن ما را نسبت به جهان هستی باز میکرد...
و ذهنیت ما را با مباحث روانشناسی از دیدگاههای متفاوت اشنا میکردو همین طور چگونگی شکل گرفتن دلبستگی در افراد...
با امید به اینکه جلسات هر چه بیشتر پربارتر و با موفقیت بیشتر همرا باشد و شاهد حضور فراز بهزادی در انجمن باشیم که مطمئن هستیم مسیر انجمن به شکل دیگری و با سرعت دیگری خواهد بود و حضور فعال و جدی بودنشان در کار که نشان دهنده ی پر اهمیت بودن انجمن و مباحثی است که در ان ارائه می شود.
از تارا حیدری نیز به خاطر بیان ظریف و نکته سنجی اش در مبحث گزارش تقدیر و تشکر را دارم. و در اینجا نیز از جناب شاکری به خاطر مبحث پربار ایشان تشکر مینمایم و خواهان تشکیل جلسه ی دیگر با همین مبحث هستم و البته هر مبحث دیگری که در روان شناسی کاربرد دارد.
با اروزی سبز بودن و سبز ماندن برای یکایک اعضای انجمن

داود بستان(هکال) پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 22:04 http://hokal.blogfa.com

سلام دوست من
عالی بود
جلسه ی بسیار باشکوهی بود
من که از شرکت در آن لذت بردم
استاد شاکری واقعاْ کارشون عالیه
باید به همچین استعدادی در شهرستان افتخار کنیم
ولی یک جلسه به نظر من برای همچین بحث گسترده ای خیلی ناچیزه
اگه میشه چند جلسه ی دیگه این بحث رو ادامه بدیمتا نتیجه های بهتری بگیریم
به امید موفقیت این انجمن
یا حق

میلاد جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 00:26

سلام خیلی دوست داشتم بیام ولی حیف کلاس داشتم

همین حوالی یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 http://zareialigh.blogfa.com

سلام...

ممنون از اطلاع رسانی شما...
می خوانمت عزیز...

پر باران دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 http://www.pare-baran.blogfa.com

سلام دوست من

بروزم و دعوتید به تولد من و دوستم

عزت خلیفه زاده سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:18 http://yadamnadadehand.blogfa.com/

سلام دوستان هم استانی
هم نشینی تان مستدام

همین نزدیکیها سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 13:36

چرا زود به زود اپ نمیشین؟
شعر هم بزارین دیگههههههههههههههههههههههههههه
من منتظرمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

دوست خوبم نحوه ی آپ شدن وبلاگ به اینصورت می باشد:
یک هفته گزارش جلسه و یک هفته آثار اعضاء

یه دوست سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 16:45

سلام تارا جان

یه پیشنهاد واسه جلسات دارم و اون همون مسیرییه که روز اول براش تعیین شد ولی مثل اینکه کاملا فراموش شده.
راستش فکر می کنم دلیل کاهش اعضا هم همین باشه

اولین اعتراض من نحوه ی چیدن صندلیهاست .به نظر من باید یه جو کاملا دوستانه ایجاد بشه که بچه ها بتونن راحت تر راجع به موضوع بحث کنن .این جوری خیلی رسمیه
دومیش اینه که بیشتر شبیه به کلاس درس شده که استاد حرف می زنه و شاگردا اگه سوالی داشته باشن می پرسن و اگه نه فقط سکوت می کنن که اصلا قرار نبود اینجوری باشه.

فکر می کنم اگه به این مسائل توجه بشه بازده خیلی بهتری داشته باشه.

موفق و پیروز باشید.

سلام
ممنونم از نظرات مفیدت
حتما بازتاب داده خواهد شد

همین نزدیکیها چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:03

سلام
خیلی فونته مطلبت بزرگه
اگه میشه کوچیکترتش کنید.
ممنون

سلام
ممنون از پیشنهادت و حتما بررسی خواهد شد.

سارا میریحیایی جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 21:26

سلامی سبز به دوستان نادیده ونو اندیش
اسم این وبلاگ مرا به یاد شعری از رویایی انداخت که در اینجا می آورم.
اندیشه که می کردم از سنگ در دست من ارتباط پنهان بود
در دست من آشیانه پرتاب / پرتاب که ارتباط بود
اندیشه که می کردم از سنگ .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد