اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

اندیشه من - اندیشه تو

هم نشینی برای آگاهی و دانستن

ویژگی موسیقی رمانتیک

سبک شخصی 

ناسیونالیسم و اگزوتیسیم 

هارمونی رنگارنگ و قوی 

گسترهء پهناور دینامیک ُزیر و بم و تمپو 

هدف ها و مضمون های بیانگر 

موسیقس برنامه ای 

رنگ صوتی بیانگر 

فرم:مینیاتورها و آثار عظیم 

 

 

برای اطلاع بیشتر به سایت  http://www.aftabir.com مراجعه بفرمایید

ترانه

ترانه ای از ایمان جمشید پور 

 

 

 « کبوتر »

 

بذار تُو نارفیقی کم نذارن
بذار تُو پشتمون خنجر بکارن
بخندن به پیاده موندن ما
اونا که اسب نامردی سوارن

بذار تا بشکنن قلبای ما رو
و شاید حرمت آیینه ها رو
میگن آینه شکست ، آیینه تر شد
به سینه زد اگه ، سنگ خدا رو

بذار از راه اونا جا بمونیم
نترس ، تنها تر از تنها بمونیم
یه مشت کرکس ، یه مشت باز شکاری
بیا ما با کبوتر ها بمونیم

بذار اونا بگن آواز شرطه
یه پهنه آسمونِ باز شرطه
قفس یک آسمون جا داره ، همدل
واسه پر ، باور پرواز شرطه

یه دستیم و صدامون لَنگ ِ لَنگه
قشنگه ، بی صداییمون قشنگه
دلِ قطره اگه دریایی باشه
حتی دریا واسش زندونه ، تنگه

خطا رفتی ، غرور بشکن ، بگو مَرد
تا کی بازنده باشی ، بسّه برگرد
خدا مشقای دیروزت رو خط زد
باید فردا رو از حالا شروع کرد
  

 

 

 

                                             

رمانتیسیم در موسیقی قرن نوزدهم

  گزارش اولین جلسه بحث ازاد انجمن اندیشه من – اندیشه تو

اولین جلسه بحث آزاد عصر روز چهارشنبه 17/1/90 با حضور حدود 40 نفر از علاقه مندان با موضوع رمانتیسیسم در موسیقی قرن نوزدهم در فرهنگسرای خورموج برگزار شد. در ابتدای این جلسه آقای فراز بهزادی توضیحاتی کوتاه درباره جنبش رمانتیسیسم در غرب و تفاوتهای اصلی آن با کلاسیسیسم بیان کردند و سپس احسان حسینی سخنران اصلی جلسه 50 دقیقه در مورد ریشه­ها و دلایل  پیدایش رمانتیسم و مشخصه­های بارز آن در موسیقی قرن نوزدهم صحبت کردند. در این جلسه قسمتهای کوتاهی از موسیقی سبک کلاسیک و رمانتیک از موتزارت، هایدن، بتهوون، مندلسون، شوپن، پاگانینی، لیست، واگنر،دووژاک، اسمتانا و چایکوفسکی پخش شد. پس از پایان سخنرانی حاظران به همراه سخنران جلسه به مدت یک ساعت درباره موضوع مورد  بحث با یکدیگر گفتگو کردند. 

 بیوگرافی مختصر سید احسان حسینی: 

متولد 1358 خورموج، دانش آموخته ی رشته طراحی صنعتی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فعال در زمینه معماری داخلی، طراحی گرافیک و مبلمان شهری 

رمانتیسیسم در موسیقی قرن نوزدهم و تفاوتهای آن با کلاسیسیسم 

  "هنرمندان رمانتیک بیشتر به احساسات و عوالم شخصی و درونی خود توجه داشتند، آنها دنیای خیال و رویا، افسانه های کهن، فواصل دور دست و نا آشنا و همچنین عواملی را که از زندگی عادی و روزمره فاصله داشت، هدف اصلی آثار خود قرار می دادند؛ درست بر خلاف آنچه که در کارهای کلاسیک عقل، منطق و استدلال بر احساسات و عواطف غلبه دارد."
                                     از کتاب "موسیقی کلاسیک و رمانتیک  " تالیف " هوشنگ کامکار 

 

شاید بتوان گفت نقاط اشتراک رمانتیسیسم و کلاسیسیسم بیش از تفاوتهایشان است. در واقع به لحاظ فرم و ساختار اثر موسیقی رمانتیک تا حدود زیادی وامدار کلاسیسیسم است چرا که در دوره رمانتیک با تغییراتی فرمهای دوره کلاسیک حفظ شدند هر چند فرمهای دیگری نیز در این دوره به وجود آمدند. اما تفاوتهای اساسی این دو سبک به محتوای آثار این دوران مربوطمیشود.
موسیقی آهنگساز رمانتیک تحت تاثیر احساسات و عواطف اوست، بدین معنی که  حالات درونی آهنگساز در موسیقی وی بازتاب می­یابد و شخصیت هنرمند با اثر هنری یکی میشود.
در این بین سوال مهمی برای برخی از دوستان پیش آمده است و آن اینکه آیا در دوران قبل از رمانتیسم احساسات آهنگساز در آفرینش اثر نقشی نداشته است؟ اگر بخواهیم پاسخ این سوال را به طور ساده و کوتاه بدهیم باید بگوییم که احساس آهنگساز در موسیقی دوران کلاسیک در آفرینش اثر به ندرت نقش داشته است و این موسیقی بازتاب درونیات، شور و عواطف آهنگساز نبوده  بلکه توجه به زیبایی­های موسیقی بیشتر مد نظر بوده است. 

شروع انجمن اندیشه من - اندیشه تو

به نام خدا 

سلام  

چند روزی به پایان سال 89 بیشتر نمانده بود که مطلع شدیم "فراز بهزادی" خورموج است و قصد دارد در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج کارگاه شعر برگزار کند. بی درنگ دست به کار شدیم از اخذ مجوز گرفته تا هماهنگی با دوستان شاعر و ... 

بالاخره، این کارگاه شعر با نام  "مولفه های شعر امروز"  زیر نظر  فراز بهزادی و با 11 هنرجو آغاز شد. 

2جلسه برگزار شد. اگرچه موضوع اصلی شعر بود و فراز وقت اصلی کارگاه را به موضوعاتی چون ((زبان، فرم، ساختار و ...)) اختصاص می داد اما به حاشیه هم بی اعتنا نبود. به عبارت دیگر، از انجا که فراز بهزادی پیرو اندیشه ای است که بنیانش بر پایه ی از بین رفتن خطوط تفکیک کننده ی حوزه های مختلف علوم انسانی ست، در خلال مباحث مربوط به شعر و نقد ادبی پای بحث های جامعه شناسی، روان شناسی، دموکراسی خواهی و ... نیز به میان می کشید و ضمن معرفی منابعی برای اطلاعات بیشتر، آن مباحث را به عنوان مبانی نظری موضوعات مورد نظر ، هنرمندانه و موشکافانه به دردهای ملموس جامعه گره زد و از این طریق کلام نافذش را برای همه - حتی انان که از منظر دانش و اگاهی در ابتدای راه بودند- جذاب می کرد و هر جلسه گاه تا 3 ساعت طول می کشید و ... 

و خلاصه این جذبه از یکسو و آگاهی بر اینکه فراز بهزادی تا پایان تعطیلات از اینجا خواهد رفت از سوی دیگر، باعث شد که در اکثر روزهای عید، قید دید و بازدید و خلاصه رسم و رسومات را بزنیم و 5 جلسه ی دیگر را هم تا 13 فروردین برگزار کنیم... 

باری ، طبق توضیحات فوق مباحث مطرح شده در این کارگاه را می توان به 2 دسته تقسیم کرد: 

الف- مباحثی که با طور مستقیم به شعر و نقد ادبی مربوط میشد و فعالیت اصلی کارگاه بود. (که در پست بعدی فهرست شده است) 

ب- مباحثی که ارتباطشان با ادبیات مستقیم نبود. 

 

مطرح شدن این مباحث در کلاس و تسلط فراز بهزادی بر آنها و این روش او که از متکلم وحده بودن می گریخت و سعی می کرد همه را به نوعی وارد بحث کند، فراز و ما را به یک ایده کشاند که تکوین این ایده موجب شکل گیری هسته ی اولیه ی جلسه ای با محوریت "بحث آزاد" شد. 

البته هدف های دراز مدت و برنامه هایی که در این مدت کوتاه و در چند جلسه ای میان اعضای موسس این هسته، ترسیم شد بسیار فراتر از تشکیل جلسه ای برای بحث ازاد است اما این جلسه به دلایلی که توضیح داده خواهد شد میتواند نقشی محوری را در این میان ایفا کند و از طرفی امکان عملی تشکیل آن در کوتاه مدت ضریب اطمینان بیشتری نسبت به بقیه برنامه ها داشت و دارد. 

با این امید که به یاری دستان پر توان شما و همه ی کسانی که آستین تلاش و استقامت و آگاهی و آگاهی رسانی بالا زده اند و نیز شخص فراز بهزادی ، این اهداف و برنامه ها در دراز مدت و میان مدت عملی شود، به تشریح و تبیین جلسه ی "بحث آزاد"  -که قرار است از این به بعد هر 2 هفته یکبار برگزار شود می پردازیم: 

این تبیین و تشریح در واقع توضیحاتی ست که در برنامه ای موسوم به "جلسه ی توجیهی برای بحث آزاد" در تاریخ 15/1/1390 توسط فراز بهزادی داده شد: 

همانطور که گفته شد این جلسه هر 2 هفته یکبار تشکیل می شود و موضوع هر جلسه در جلسه ی قبل از آن به همراه نام سخنران اصلی آن مشخص خواهد شد. در این 2 هفته کسی که به عنوان سخنران  انتخاب شده روی موضوع مورد نظر کار می کند و دیگران هم نیم نگاهی - در حد وسع- به آن دارند. 20 تا 40 دقیقه اول هر جلسه به بحث سخنران اصلی اختصاص دارد و پس از آن همان بحث به صورت جمعی و یا "پرسش و پاسخ" دنبال خواهد شد. بدیهی است که در انتهای جلسه موضوع و سخنران جلسه بعد مشخص شده و به اطلاع همه خواهد رسید. 

دایره ی موضوعاتی که می توان جلسات را به آنها اختصاص داد به وسعت دایره علوم انسانی و هنر خواهد بود. به عبارت دیگر این موضوعها می توانند پیرامون حوزه های مختلفی چون جامعه شناسی، ادبیات،فلسفه، ادبیات نمایشی، موسیقی،تئاتر، سینما، دین پژوهشی، شعر و ... باشد. 

اگرچه بحث پیرامون اهداف اصلی این هسته -که همانطور که گفته شد جلسه بحث آزاد در آن نقشی محوری دارد- نیازمند مجالی بیشتر بوده و در آینده به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد اما اگر بخواهیم تمام آن اهداف را در 2 کلمه خلاصه کرده و اینجا بگذاریم، باید گفت: آگاهی و آگاهی رسانی. 

ضمنا دوستانی که به هر دلیل نتوانسته اند در جلسه ای شرکت کنند می توانند نظر خود را پیرامون مباحث مطرح شده ، از طریق comment عنوان کنند و البته دریچه ی این اظهار نظر برای همه و با هر اندیشه و عقیده ای باز است.

امیدواریم که مارا از بالاترین و بزرگترین هدیه (انتقاد) محروم نفرمائید